Ahli :-
Persatuan Usahawan Cendawan Melayu Kelantan (GU CENDAWAN)
Koperasi Usahawan Cendawan Kelantan Berhad (COOP KULAC)

Monday, January 18, 2010

PENING PALO WEH!

Salam semua Gu Cendawan. Tahun 2010 baru masuk 18 hari tetapi berita-berita cendawan dan soalan-soalan dari gu-gu kulat baru yang sampai ke telinga ambo telah buat ambo pening palo sikit...sikit jah, tak banyok! Di sini ambo nak royat beberapa perkara yang ambo harap semuga adalah mana-mana gu cendawan di tanah Malaya yang buleh "enlighten me" atau beri info yang boleh membantu ambo dan gu- gu cendawan yang membaca di blog ambo ini.

No. 1 - Benih Cendawan (specifically tiram kelabu-TK)
1.1 Bekalan benih tidak konsisten. Bermula nya tahun 2010, timbul masalah kekurangan bekalan benih TK sehingga ramai gu-gu ambo tak leh buat toko kulat (bongkah cendawan). ambo sendiri kemarin baru buleh buat toko kulat tapi benih tak sampai lagi. selama ini penanam cendawan di Kelate mendapat bekalan dari Jab Pertanian Kelantan dan pengedar2 yang mendapat bekalan dari beberapa pengeluar benih di pantai barat Malaya. Bekalan benih macam yo-yo atau biskut dot dot dot....sekejap ada, sekejap tak ada! Kalu ada mana-mana pengeluar benih TK yang berhajat nak kembangkan pasaran di Kelate, silalah lantik kenalan anda di Kelate jadi ejen anda. atau hubungi setiausaha atau mana-mana AJK Persatuan Gu Cendawan.

1.2 Bekalan yang tidak berkualiti. Banyak kali ambo sendiri dan gu-gu ambo yang "kejut berok" apabila "meramas" supik benih sebelum kerja-kerja suntik benih bermula...banyak kali berjumpa dengan benda-benda yang tak sepatutnya ada dalam supik benih...hok hija ado, hok hite ado...mace-mace ado! kalu sempat kelih sebelum suntik, mujor lah! banyak kali jugok dok dang kelih....selepas beberapa hari baru napok hok warna warni tu... Jadinyo, tolong lah royat ko ambo hok darak nih....di mana nak cari benih yang konsisten kualitinya????

No. 2. Bongkah Cendawan RM0.70 per bongkah.
Somebody please tell me what is going on here....tak nak komen apa-apa cuma tertanya-tanya. betul ke harga ni? kulat tubik comel serupo tuan dia ko? bakpo dia buleh jual dgn harga tu? bakpo ore lain jual sapa RM1.50? guano weh? (please kindly email your answers to me... (kulatkelate@gmail.com)

No. 3. Guna Bahan Organik Untuk Cegah Penyakit & Tambah Hasil.
Perkara ini masih baru untuk saya. banyak lagi yang perlu dibaca dan ditemuduga mereka2 yang telah menggunakannya sebelum saya berani ikut "mazhab" ini. ada rakan-rakan di Kelate yang berani dan telah mencuba tetapi ..... banyak cerita ngeri daripada cerita hepi! di sini saya menjemput mana-mana pembekal atau pengedar bahan-bahan organik ini untuk datang ke Kelantan untuk buat taklimat & demonstrasi. saya sanggup untuk panggil gu-gu cendawan kelantan untuk hadir. seeing is believing!

Thats all folks! Think mushroom...Do the organic way!

KulatKelate

1 comment:

Recent Posts